BAROKNÍ SLOUP NEJSVĚTĚJŠÍ TROJICE
Barokní sloup se sousoším Nejsvětější Trojice, doplněné sochami Panny Marie (Immaculata), sv. Josefa, sv. Anny a sv. Jáchyma, postavený roku 1703 sochařem Zeidlerem z Ostrova. Sousoší stojí u renesanční radnice na prostranství před hlavním, jižním průčelím děkanského kostela sv. Jáchyma v horní části Jáchymova. Dle kroniky města od Gregora Lindnera bylo dílo hotovo za 809 zlatých a 43 krejcarů už v roce 1702 a v roce 1703 bylo vysvěceno.
Sousoší spočívá na třech žulových stupních. Na vysokém hranolovém styloblatu je umístěn žulový hranolový podstavec s žulovým korintským sloupem. Nepříliš obvyklé vrcholové sousoší Nejsvětější Trojice (Gnadenstuhl = Trůn milosti) je z jemnozrnného pískovce. Bůh Otec stojí a před sebou drží krucifix s polovičním tělem Kristovým, pod ním je holubice. Nad patkou sloupu bývala původně upevněna plechová destička se srdcovým štítem novějšího znaku, propůjčeného městu roku 1546, neseným dvěma horníky. Pod tím býval nápis: „Zu Ehren der allerheiligsten Dreisaltigkeit hat die heilige löbliche Knappschft diese Bildsäule errichten Lassen im Jahre 1703.“ (Ke cti Nejsvětější Trojice nechal svatý a chvályhodný cech horníků v roce 1703 postavit tuto sochu.) Na čtyřech žulových rohových hranolových pilířích, zbytcích původního zábradlí, stojí sochy Panny Marie (Immaculata), sv. Josefa, sv. Anny a sv. Jáchyma rovněž z jemnozrnného pískovce. Tyto sochy jsou netradičně orientovány všechny jedním směrem. (Stejně nezvykle jsou umístěny sochy na sloupu Nejsvětější Trojice na náměstí v Klášterci nad Ohří.) Na dalších osmi, menších pilířích po dvou na každé straně, jsou umístěné podobné pískovcové styloblaty s koulemi. Mezi pilíři je zdobné, gotizující zábradlí z litého železa doplněné vrátky.
Sochy doplňující samotný sloup tvoří Svatou rodinu. Ta byla původně tvořena Ježíšem Kristem, Pannou Marií a sv. Josefem. Později byli do Rodiny zahrnuti i sv. Jáchym a sv. Anna, jakožto rodiče Panny Marie. Tato ikonografie sloupu nebyla zvolena náhodou, protože podle tradice je Svatá rodina patronkou hornické části Krušných hor. Původně byly sochy na soklu sloupu a ne dnešní místo byly přeneseny během 18. století.
Panna Marie Immaculata – (Immaculata conceptio = Neposkvrněné početí) je zobrazena jako postava stojící na půlměsíci s cípy otočenými nahoru. Patronka Marienbergu.
Sv. Jáchym – patron Jáchymova.
Sv. Anna – zobrazena s malou Marií. Ochránkyně horníků a patronka Annabergu.
Sv. Josef – pěstoun Ježíše. Zobrazen s dítětem Ježíšem. Patron Josephtalu.
V řadě článků je místní zobrazení Panny Marie označováno jako Assumptio. Já se oproti tomu domnívám, že se jedná jednoznačně o Immaculata. Proto uvádím i rozdíly mezi těmito zobrazeními Panny Marie.
Immaculata – (Immaculata conceptio = Neposkvrněné početí). Marie stojí na půlměsíci se špičkami otočenými dolů (výjimečně nahoru nebo je měsíc nahrazen koulí, která symbolizuje svět) a kolem hlavy má dvanáct hvězd. Zobrazována je jako třináctiletá dívka s rukama sepnutýma v modlitbě na prsou. Oděna je do bílého šatu opásaného františkánským provazem se třemi uzly a modrého pláště.
Assumptio (Assumptio = Nanebevzatá) – zobrazována v modlitbě nebo se zdviženými pažemi a pohledem směřovaným vzhůru. Často drží dítě = Ježíše. Stojí na půlměsíci se špičkami otočenými nahoru a často ji obklopuje paprsčitá aureola, která symbolizuje epitet Královna nebes (společně s korunou na její hlavě) nebo také vidění císaře Augusta. Jedná se o umělecké vyjádření oblíbené zejména v pozdní gotice, ačkoliv samotné nanebevzetí bylo katolickou církví prohlášeno za dogma až v roce 1950.
Fotogalerie je k vidění zde: http://mipalfi.rajce.idnes.cz/Sloup_Nejsvetejsi_Trojice/#